De ti grundregler
Omtale i medierne kan være med til at styrke en virksomheds image i offentligheden og derved lette både salgsarbejde og samarbejde til anden side. Her er ti grundregler for pressekontakt:
1. Omtale i massemedier foregår som udgangspunkt på læsernes, lytternes og seernes betingelser. Omtale forudsætter derfor, at du kan videregive informationer som enten er:
• nye
• væsentlige
• interessante
• eller underholdende for en betydelig del af mediets målgruppe.
For medierne er det væsentligt, at informationen er konkret (person- eller firmarelateret) og overskuelig – fremfor abstrakt.
Informationer, hvor du ønsker fuld kontrol over indhold og udforming, er reklame.
2. Personlig kontakt til journalister på de enkelte medier fremmer ofte tillid og forståelse. Men selv om du henvender dig personligt eller telefonisk er det klogt at formulere og præsentere dine informationer skriftligt. Så undgår du lettere misforståelser.
3. Præsenter dine informationer præcist, kortfattet og prioriteret således, at det væsentligste og mest interessante (for offentligheden) kommer først.
4. Forsøg aldrig at ”overtale” en journalist til at skrive en artikel med et bestemt indhold ved at anvende en argumentation, der kan minde om trusler eller pression. Husk også, at betalingen for annoncer ikke giver ret til “gratis” omtale. Benyt i stedet en positiv argumentation, der tager udgangspunkt i hvor mange af mediets målgruppe emnet interesserer eller berører.
5. Hold dig til sandheden og gør dig på forhånd klart, hvor meget af sandheden, du vil fortælle. Hvis der er noget, du ikke ønsker at få frem, skal du gøre dig klart, hvordan du undgår dette uden at lyve. Men ved selv at være åben om ubehagelige oplysninger, er du også med til at fjerne dramatikken.
6. Ved at vise en journalist tillid og respekt har du skabt de bedste forudsætninger for, at han eller hun også har tillid til dig. Men journalister er opflasket til at være mistænksomme, fordi så mange har en interesse i at manipulere med dem.
7. Undgå så vidt muligt (tidkrævende) pressemøder, hvor journalister fra konkurrerende medier får forelagt de samme informationer, som de så bagefter skal hjem og sætte deres ”personlige” præg på. Og måske viger tilbage fra at stille relevante spørgsmål om for ikke at forære svarene til konkurrenten.
8. For trykte medier er en idé til et godt billede eller anden form for illustration en god indgangsvinkel til en artikel i avisen. For TV er det altafgørende. Planlagte begivenheder gælder det om at informere om i så god tid som næsten muligt. (Lokale ugeaviser har i de fleste tilfælde deadline ugen før de udkommer!)
9. Hvis du henvender dig til flere konkurrerende medier om samme sag, er det vigtigt at give dem samme informationer omtrent samtidigt, så ingen føler sig forfordelt. Hvis omvendt et af medierne på eget initiativ henvender sig til dig om en sag, er det en dødssynd at gå videre med den til andre medier inden offentliggørelsen.
10. Sørg altid for ved enhver skriftlig henvendelse til medierne at angive:
• hvem der er ophavsmand til eller ansvarlig for oplysningerne,
• hvordan man kan få fat i vedkommende og
• hvor man kan få yderligere informationer.
© Journalist Jens Utoft, Proi Kommunikation, 7800 Skive.